MarketingReklama

Jakie rodzaje reklamy można spotkać w praktyce marketingowej?

Rodzaje reklamy to podział reklamy na poszczególne jej odmiany na podstawie odmiennych podstaw klasyfikacyjnych, w zależności od celu i przedmiotu, sposobu umieszczania, sposobu ekspozycji reklamowej, celu funkcjonalnego i innych kryteriów.

Reklama jest szczególnym rodzajem działalności komunikacyjnej, która towarzyszy ludzkości w całej historii jej rozwoju. Historycznie rzecz biorąc, przez długi czas pojęcie reklamy oznaczało wszystko związane z rozpowszechnianiem w społeczeństwie informacji o towarach i usługach przy użyciu wszystkich dostępnych w tym czasie środków komunikacji. Stopniowo rozwój reklamy doprowadził do tego, że oddzieliły się od niej i zaczęły się rozwijać takie kierunki komunikacyjne, jak Public Relations, marketing bezpośredni, promocja towarów i usług, do czego może posłużyć abażur z nadrukiem lub jemu podobne gadżety z umieszczoną odezwą reklamową, reklama w miejscach sprzedaży, działalność wystawiennicza, sponsoring, branding i inne równie skuteczne sposoby na przekazanie informacji o możliwościach oferentów towarów i usług.

Wielość zadań reklamowych generuje znaczną różnorodność jej odmian, kanałów i środków dystrybucji, opcji tworzenia i innych elementów, z których reklama składa się jako system.

Reklama polityczna

Różnorodność form komunikacji reklamowej
prezentowanych na dzisiejszym rynku reklamy stwarza podstawy do klasyfikacji reklamy. Istnieje wiele kryteriów, według których można kategoryzować reklamy: według cech branżowych, charakteru grupy docelowej, obszaru dystrybucji, typów nośników reklam, sposobów oddziaływania i innych parametrów.

Dla praktycznego zastosowania najwygodniejsza jest ogólna klasyfikacja rodzajów reklamy, która opiera się na znaku zgodności rodzaju reklamy z typem nośnika lub kanału transmisji. Takie podejście oznacza, że wszystkie rodzaje reklamy są warunkowo podzielone na dwie główne grupy, zgodnie z mediami reklamowymi i niemedialnymi, które z kolei dzielą się na odrębne podgrupy funkcjonalne.